Az elektromos hajtások számára készülő akkumulátorok legfontosabb fejlesztése a lítiumion-cella, amelynek járműves célú alkalmazásán világszerte számos szakember dolgozik. Az elsődleges célt itt a tömegcsökkentés, illetve a tárolókapacitás és a teljesítmény bővítése jelenti. Az Audi e technika mellett döntött, mégpedig sorozatgyártású hibridmodelljei – mint a Q5 jövőbeni hibridváltozata – illetve az e-tron tisztán elektromos hajtású tanulmánymodell esetében egyaránt.
A koncepció azonban lényegesen többről szól a fejlett akkumulátortechnikánál és a belsőégésű motor leváltásánál. Az Audi fejlesztői ugyanis már a koncepció fázisában úgy döntöttek, hogy az új modell minden egyes elemét és technikáját már az elektromos mobilitás merőben újszerű követelményei szellemében alkotják meg. Az ily módon az összes komponenst érintő, átfogó együttműködés az olyan tényezőket is döntően meghatározza, mint a hatékony üzem, a hatótávolság és a mindennapos használhatóság.
Az Audi tervezőcsapatának figyelme így a teljes járműre kiterjedt, célkitűzéseik listája ennek megfelelően igen terjedelmesre adódott:
- A menetellenállás mérséklése, illetve a hatótávolság ehhez kapcsolódó növelése az elektromos járművek esetében különösen fontos szerepet tölt be, az e-tron tanulmány esetében így a könnyűszerkezetes építés mindvégig elsődleges szempontnak számított. Mindenekelőtt a karosszériaszerkezet valósítja meg a csekély saját tömeg, illetve a legmagasabb fokú szilárdság és merevség korszerű ötvözetét, de az aktív elemekkel megvalósított, intelligens aerodinamikai koncepció is nagyban hozzájárul az alacsonyabb energiafelhasználáshoz.
- A műszaki megvalósítás az elektromos hajtás és az akkumulátor biztonságos integrációjára is nagy hangsúlyt helyezett. Az akkumulátor hátsó tengely előtti elhelyezése optimális tömegeloszlást biztosít az első és a hátsó tengely között, mégpedig a kompakt design és a tágas utastér kárára kötött kompromisszumok nélkül.
- A legkorszerűbb akkumulátortechnika a mindennapok során már jól használható hatótávot tesz lehetővé, míg az akkumulátor-rendszer optimális teljesítményét és élettartamát vízhűtéssel fokozták tovább.
- A futómű, a kényelmi berendezések és más fogyasztók funkcióinak igény szerinti ellátását fejlett energiamenedzsment-rendszer szabályozza.
- Az optimálisan méretezett hűtő- és fűtőelemekkel kialakított, innovatív hőmérséklet-menedzsment az akkumulátor és a hajtásrendszer hűtési igényét éppúgy tekintetbe veszi, mint az utastér magas szintű klímakomfortját.
- Az Audi e-tron menetdinamikai és kényelmi adottságai megfelelnek az Audi vásárlói részéről a sportautók szegmensében támasztott elvárásoknak.
- A jármű biztonsági színvonala a jelenlegi legjobb sorozatgyártású modellekének felel meg.
- A vezető számára adott információk átfogóak és intuitív módon értelmezhetőek.
- Az e-tron tanulmány olyan „Car-to-X” kommunikációs technológiákat is alkalmaz, amelyeket az Audi hagyományos hajtású járművei gazdaságosságának fokozására fejlesztett ki. A közlekedési lámpák váltásaira vagy a forgalom alakulására vonatkozó – a közlekedési infrastruktúra és más járművek felől érkező – információk például az optimális útvonal- és menetstratégia kialakításában is fontos szerepet játszanak. Az Audi ingolstadti „travolution” projektje során a korábbiakban már sikerrel modellezett ilyen megoldást.
Design és műszaki megvalósítás
Már az első pillantásra nyilvánvaló, milyen kaliberű autó áll előttünk: az Audi e-tron széles és izmos kiállással jelenik meg az úton. A karosszéria már-már egy darabból kiformált, monolitikus szobor benyomását kelti, de a zárt farkialakítás is határozottan erőteljes benyomást kelt. Az orr vonalait a „singleframe” hűtőrács trapéza határozza meg, amelyet nagyméretű légbeömlő nyílások szegélyeznek. Felső felén a sima burával fedett, adaptív mátrixsugaras fényszórók keskeny csíkja kapcsolódik hozzá. Minden világítóegységet nagyhatékonyságú LED-technika alkot, immár „becsületbeli ügyként” a terület világszintű éllovasának számító Audi számára.
E fényszórók teljesen automatikus világítási segédrendszer alapegységei, amelyek minden szituációra rugalmasan reagálnak. Az új technika a különböző időjárási körülmények között is különbséget tud tenni, s a jármű világítását adott esetben az esős vagy ködös látási viszonyokhoz igazítja. A rendszer szíveként egy kamera szolgál, amely a gyors számítógéppel összeköttetésben érzékeli a szembejövő forgalmat, felismeri az egyes forgalmi sávokat, valamint – például ködben – a látótávolságot is mérni tudja.
Szembejövő forgalom esetén például a rendszer az érintett tartományon tompítja a távolsági fényt, a kanyarvilágítás pedig a navigációs rendszer adatait folyamatosan kiértékelve már a bekormányzást megelőzően a kanyarív felé fordul. Az Audi e-tron immár hagyományos ködfényszórókkal sem rendelkezik, hanem tompított világítását változtatja intelligens módon: a fényszóró ekkor szélesebb kévét vetítve mérsékli a sajátvakítás jelenségét.
A fényszórók sokoldalúsága már formavilágukban is megjelenik. A LED-elemek a jármű sebességétől és a pillanatnyi menethelyzettől függően változtatják a világítási képet, s ezzel az autó elejének karakterét is. Az Audi formatervezői számára ez az innovatív világítástechnika így a karosszériához hasonlóan tág lehetőségeket kínált.
Szintén új, kizárólag az e-tront jellemző designelemek a „singleframe” hűtőrácsban és a hátsó kerékjáratokban kialakított légbeömlő nyílások. Alapállásukban teljesen zártak, ám fokozott hűtőlevegő-igény esetén nyitnak a speciális csappantyúk. E megoldás a légellenállás mérséklésében is szerepet játszik, s tovább javítja az Audi e-tron eleve igen alacsony légellenállási együtthatóját (cw).
A karosszéria kifejezetten kompakt hatást kelt, az orr és a laposan ívelő tetővonal egyetlen lendületes vonást idéz, amiről a kétüléses tanulmány az első pillantásra azonnal vérbeli Audiként azonosítható. Az oldalnézetet már ismerős vonalvezetés jellemzi: az autó elejét, oldalát és hátulját a küszöbök felett húzódó „Dinamikus vonal” („Dynamic line”) és a határozott vállöv kettőse kapcsolja össze, plasztikusan kiformálva az ajtók felületeit, illetve az oldalsó légbeömlő nyílások átmeneteit, egyben határozottan kiemelve a nagyméretű, 19-colos kerekek körüli sárvédő-ívek - Audira jellemzően - kör alakját.
Szélessége 1,90 méter, miközben hosszúsága csupán 4,26, magassága pedig 1,23 méter – ezek kétségkívül egy szupersportkocsi adatai. A 2,60 méteres tengelytáv ember és technika számára egyaránt bőséges helyet biztosít. A középmotoros sportautókhoz illően az Audi e-tron utascellája az első tengely felé toltan helyezkedik el, így a hátsó tengely előtt elegendő hely marad a mintegy 470 kilogrammos akkumulátoregység, a feszültség-átalakító, valamint a nagyteljesítményű elektronika számára is.
A saját hűtőrendszerrel felszerelt két elektromotor a hátsó tengely vonala mögött helyezkedik el, míg az első motorok közvetlenül a tengelyen, hűtésük pedig az autó orrában kapott helyet. E speciális elrendezés az első és a hátsó tengely közötti 42:58 arányú tömegeloszlással tökéletes kiegyensúlyozottságot biztosít, ami egyértelműen az e-tron menetdinamikai adottságainak javára válik.
A könnyűszerkezetes építés következetes alkalmazása az elektromos autók esetében még inkább döntő fontosságú követelményként jelenik meg, mint a hagyományos hajtású járművek esetében. Az Audi fejlesztői az e-tron megalkotásakor a márka immár hagyományos szakterületére nyúltak vissza, karosszéria-szerkezete ugyanis az Audi Space Frame (ASF) koncepció alapjain született meg. Tervezésekor különleges hibridmódszert alkalmaztak, így a külső karosszériaelemek – mint az ajtók, a fedelek, a sárvédők és a tető – szénszál-erősítésű műanyagból készültek.
Az alumínium és a szénszálas erősítésű kompozit anyagfajták a csekély saját tömeg mellett a lehető legmagasabb fokú szilárdságot is garantálják. Az Audi hasonló formában nemsokára már a sorozatgyártásba is be kívánja vezetni e technológiáját. Az Audi e-tron saját tömege ennek megfelelően hajtásrendszere igényes, négy elektromos motorral és nagyteljesítményű akkumulátorrendszerrel megoldott kialakítása ellenére is mindössze 1.600 kilogrammra adódik.
Belső tér és kezelési koncepció
Az utastér designját szintén a merőben új hajtásrendszer vizuális és funkcióbeli utalásai határozzák meg, amelyek a jól ismert Audi-gének és az új formai megközelítés avatott és harmonikus egységét fogalmazzák meg. A márka formai nyelvezetére jellemző az architektúra, a kezelés és az információáramlás tekintetében egyaránt a jól láthatóvá tett könnyűszerkezetes építési mód, valamint a letisztult összhatást szolgáló, alapvetően a lényegre összpontosító megközelítés is.
A vizuálisan már-már „lebegő” hatást keltő műszeregységet határoló ív oldalt, az ajtókárpitokban folytatódik. A formatervezők itt éltek a „kardánalagút” és a középkonzol különösen karcsú és könnyed kialakításának lehetőségével, hisz sem sebességváltóra, annak kapcsolási mechanizmusára, sem pedig kardántengelyre nem kellett tekintettel lenniük. A formákba szervesen integrált váltókar – amellyel a pilóta az előre- és a hátramenet, illetve az üres állások között választhat – a jármű indításakor önműködően emelkedik ki a középső alagútból.
Az Audi e-tron „cockpitja” a márka modelljeinek további jellemző tulajdonságaként természetesen szintén alapvetően a vezetőre összpontosít. A tanulmánymodell az Audinál első alkalommal, a hagyományos műszeregység helyett az MMI-funkcióit megjelenítő nagyméretű, kihajtható központi képernyőt tartalmaz, amely a két szélső körműszer között kapott helyet. Az MMI rendszere a kormánykerék érintésre érzékeny felülete segítségével („MMI touch”) legördülő menü alapján vezérelhető, ami a korszerű smartphone készülékek kezelését idézi.
Miközben a jobb oldalon analóg műszer tájékoztat a sebességről, a bal oldalon a pillanatnyi teljesítményről tájékozódhat a vezető. A központi kijelző egység állapotsorában a hatótávolság jelenik meg, de az infotainment- és a navigációs rendszer összes fontos adata is lehívható, s mindezeken túl járműve környezettel folytatott kommunikációjáról is tájékoztatja a vezetőt. Az újszerű és modern műszeregységben az analóg és a digitális világ alkot átgondolt, egységes koncepciót.
Jól jellemzi az Audi e-tron koncepcióját a kapcsolók, illetve az olyan kisebb elemek szinte teljes elhagyása, mint például a gyújtáskapcsoló. A légkondicionáló berendezés kezelőfelületét a kormány jobb oldalán alakították ki, a kijelző a hőmérsékletről és a szellőzés beállításairól egyaránt tájékoztat. A rendszer – szintén akár egy smartphone – érintésérzékelő tolószabályzóval irányítható.
A versenysport ihlette könnyűszerkezetes kagylóülések a határozott oldaltartás és a magas fokú kényelem jól eltalált harmóniáját kínálják. Az utastér különböző részeit két kontrasztárnyalat, a „Hófehér” és a „Cognac” osztja fel, s a rendkívül igényes anyagválasztáshoz hasonlóan a sportosság és az elegancia egyéni ötvözeteként jelennek meg.
Forrás: audi.hu
Képek: